Η αλήθεια για τα δημοτικά τέλη

Η αλήθεια για τα δημοτικά τέλη

  1. Τα δημοτικά τέλη αποτελούν την κυριότερη πηγή εσόδων ενός Δήμου μαζί με την ετήσια κρατική χρηματοδότηση (ΚΑΠ και ΣΑΤΑ) η οποία τα τελευταία 10 χρόνια έχει μειωθεί σε ποσοστό άνω του 50%! Τα δημοτικά τέλη δεν είναι αστεία υπόθεση, είναι το πιο σοβαρό, σταθερό και σίγουρο έσοδο ενός Δήμου και σχετίζονται άμεσα με την καθημερινότητά μας: ύδρευση, αποχέτευση, καθαριότητα, δημοτικός φωτισμός, δίκτυα κοινής ωφελείας.
  2. Τα δημοτικά τέλη είναι ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ. Οι δαπάνες των ανταποδοτικών υπηρεσιών πρέπει ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ να καλύπτονται αποκλειστικά και μόνο από τα έσοδα των δημοτικών τελών. Με πολύ απλά λόγια: αν οι ετήσιες ανάγκες της ύδρευσης στο Δήμο μας είναι π.χ. 1.000.000€ (αντιμετώπιση βλαβών, προμήθειες, έργα, αντικαταστάσεις δικτύων, μισθοδοσία προσωπικού ύδρευσης, καταναλώσεις ΔΕΗ αντλιοστασίων και δεξαμενών κ.λπ.) τότε ο Δήμος πρέπει ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ να εισπράξει αυτό το ποσό από τους λογαριασμούς ύδρευσης. Αν δεν το κάνει, το Υπουργείο Εσωτερικών θα επιβάλει ποινή στο Δήμο, που ισούται με παρακράτηση του υπερβάλλοντος ποσού από τους ΚΑΠ και θα εντάξει το Δήμο μας σε πρόγραμμα επιτήρησης (Δημοτικό Μνημόνιο), κάτι που θα ήταν καταστροφικό για το Δήμο και κυρίως για τους δημότες.
  1. Τα δημοτικά τέλη στα Κύθηρα είναι ίδια και απαράλλακτα εδώ και σχεδόν 10 χρόνια! Ούτε τα έχουμε αυξήσει, ούτε τα έχουμε μειώσει. Ειδικά οι βασικοί συντελεστές που αφορούν και την συντριπτική πλειοψηφία των δημοτών και νοικοκυριών. Τα τελευταία χρόνια, όμως, οι απαιτήσεις σε έργα και συντηρήσεις έχουν αυξηθεί. Το πεπαλαιωμένο δίκτυο ύδρευσης έχει διαρκείς βλάβες, η λειψυδρία των ετών 2015-7 δημιούργησε ανάγκες νέων δαπανών και έργων (π.χ. νέες γεωτρήσεις και δίκτυα) και – δυστυχώς – οι συστηματικοί και στρατηγικοί κακοπληρωτές οφείλουν στο Δήμο ένα τεράστιο ποσό από τέλη ύδρευσης, παρεπιδημούντων και κοινοχρήστων χώρων που έχουμε ήδη ξεκινήσει να διεκδικούμε με αναγκαστικά μέτρα είσπραξης γιατί είμαστε ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΙ να το κάνουμε και κυρίως γιατί αυτό συνιστά αληθινή δικαιοσύνη απέναντι στη συντριπτική πλειοψηφία των δημοτών που είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Συνεπώς δεν υπάρχει κανένα περιθώριο μείωσης ή αλλαγής των δημοτικών τελών τουλάχιστον για το 2021. Παρακάμπτει επίσης η Αντιπολίτευση το γεγονός ότι από την πανδημία του κορωνοϊού έχουν επηρεαστεί όχι μόνο οι πολίτες αλλά ΚΑΙ οι Δήμοι των οποίων τα έσοδα έχουν μειωθεί δραματικά κατά το τρέχον έτος. Αλήθεια, λοιπόν, αν γίνουν δεκτές οι τεράστιες μειώσεις που προτείνει η Αντιπολίτευση μπορεί να μας πει ΠΩΣ ακριβώς θα καλυφθούν οι αυξημένες δαπάνες της καθημερινότητας; ΠΩΣ θα πληρωθούν οι μισθοί του μόνιμου και εποχιακού προσωπικού ανταποδοτικών υπηρεσιών ύδρευσης και καθαριότητας; ΠΩΣ θα γίνουν οι συντηρήσεις των δικτύων και οι επισκευές των βλαβών; Αξιώνουμε συγκεκριμένες απαντήσεις ανά Κ.Α.Ε. του Προϋπολογισμού.
  2. Οι Νόμοι είναι γνωστοί στην Αντιπολίτευση. Η Αντιπολίτευση απλά έγραψε ένα συνονθύλευμα αριθμών νομίζοντας ότι αυτό αποτελεί εναλλακτική πρόταση για τα δημοτικά τέλη. Όμως, η εναλλακτική πρόταση για να γίνει δεκτή προς συζήτηση και ψήφιση θα πρέπει να καλύπτει πλήρως τις προβλέψεις του Νόμου για την σύνταξη του Προϋπολογισμού, να καλύπτει επαρκώς τις ετήσιες δαπάνες της κάθε υπηρεσίας και κυρίως να συνοδεύεται από εισηγητική έκθεση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου σχετικά με το εφαρμόσιμο και νόμιμο της πρότασης. Ρωτάμε λοιπόν την Αντιπολίτευση: ΓΙΑΤΙ δεν πήγε τις προτάσεις της στον Προϊστάμενο του Δήμου πριν τη συνεδρίαση του ΔΣ ή της ΟΕ ζητώντας την εισηγητική του έκθεση επί αυτών όπως προβλέπει ο Νόμος; Εάν το είχε κάνει, οι προτάσεις της θα ετίθεντο σε ψηφοφορία. Η λήψη της εισήγησης της Υπηρεσίας ζητείται από τον προτείνοντα σύμβουλο ή παράταξη και η Υπηρεσία είναι υποχρεωμένη να γνωματεύσει επί του εφαρμόσιμου ή όχι της πρότασης. Ο Νόμος ορίζει σαφώς ότι καμία εναλλακτική πρόταση δεν τίθεται σε ψηφοφορία εάν δεν συγκεντρώνει σωρευτικά όλες τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

«α) η εναλλακτική κατατιθέμενη πρόταση ρυθμίζει ΠΛΗΡΩΣ το προς συζήτηση θέμα (π.χ. κατάθεση εναλλακτικού προϋπολογισμού ως σύνολο και όχι πρόταση για μία ομάδα κωδικών ή ολοκληρωμένο τεχνικό πρόγραμμα και όχι πρόταση για τα έργα μίας δημοτικής ή περιφερειακής ενότητας ή ολοκληρωμένη πρόταση δημοτικών τελών και όχι απλά διαφοροποίηση συγκεκριμένων συντελεστών κ.λπ.),

β) η κατατιθέμενη εναλλακτική πρόταση συνοδεύεται από αιτιολογική έκθεση που αναλυτικά εκτίθεται και αιτιολογείται η διαφορετική αντιμετώπιση του θέματος,

γ) συνοδεύεται από εισήγηση των αρμοδίων υπηρεσιών του δήμου για την πληρότητα αυτής ως σύνολο και το εφαρμόσιμο αυτής σε περίπτωση που ψηφιστεί, ώστε να αποκλειστεί το φαινόμενο να ψηφιστεί πρόταση που είναι αδύνατον να εφαρμοσθεί και να τεθεί έτσι σε σοβαρό κίνδυνο η λειτουργία του Δήμου».

 
Είναι αντιληπτό ότι ένας δημοτικός σύμβουλος ή μια παράταξη που προτείνουν τόσο μεγάλες μειώσεις δημοτικών τελών συνήθως γίνονται πρόσκαιρα αρεστοί στους πολίτες. Ωστόσο η πρακτική αυτή θυμίζει το γνωστό «λεφτά υπάρχουν» που μέχρι σήμερα η πατρίδα μας έχει πληρώσει εξαιρετικά ακριβά. Η διοίκηση ενός Δήμου με τα δεδομένα του Δήμου Κυθήρων απαιτεί μια πολύ δύσκολη εξίσωση που οι συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης θα πρέπει να μάθουν: το ύψος των δημοτικών τελών θα πρέπει αφενός να καλύπτει τις ελάχιστα απαιτούμενες ετήσιες δαπάνες ύδρευσης, καθαριότητας και φωτισμού και αφετέρου να δημιουργεί ένα εύλογο ταμειακό υπόλοιπο – ένα «μαξιλάρι ασφαλείας» – το οποίο θα αναλώνεται σε σημαντικά έργα και δράσεις στους τομείς αυτούς. Για παράδειγμα, ο παραλιακός φωτισμός της Αγ. Πελαγίας και του Καψαλίου, ο νέος φωτισμός στο Λιβάδι, οι νέες γεωτρήσεις, τα νέα δίκτυα και έργα ύδρευσης, η ΔΕΗ των γεωτρήσεων και των αντλιοστασίων, οι νέοι κάδοι απορριμμάτων, το εποχικό προσωπικό καθαριότητας (οδηγοί και εργάτες) και δεκάδες άλλες δαπάνες καλύπτονται υποχρεωτικά από τα αντίστοιχα ανταποδοτικά έσοδα που πληρώνουν οι δημότες. Και όλα αυτά (αλλά και πολλά περισσότερα) χωρίς να έχει υπάρξει η παραμικρή αύξηση τελών εδώ και χρόνια. Εάν οι μειώσεις που προτάθηκαν από την Αντιπολίτευση γίνουν δεκτές, πάνω από το ήμισυ των ανωτέρω απαραίτητων έργων και δαπανών δεν θα μπορούσαν να καλυφθούν.

 
Η δυνατότητα μειώσεων των δημοτικών τελών – κυρίως στον τομέα της ύδρευσης που ενδιαφέρει το σύνολο των δημοτών – θα μπορέσει να υλοποιηθεί μόνο όταν ολοκληρωθεί το έργο των νέων ψηφιακών υδρομετρητών που θα βάλει τάξη στον κρίσιμο τομέα των λογαριασμών ύδρευσης αυξάνοντας κατά την εκτίμησή μας τα αντίστοιχα έσοδα του Δήμου. Το έργο αυτό έχει συμβασιοποιηθεί, χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» με 1.750.000€ και είναι ένα από τα έργα του Προϋπολογισμού 2020 που όπως έχουμε τονίσει πολλές φορές έχει καταψηφιστεί από την Αντιπολίτευση.

Θεωρώντας ότι έχουμε απαντήσει εξαντλητικά και επαρκώς στα ερωτήματα και ζητήματα που τέθηκαν, δημοσιοποιούμε και την εισήγηση της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου επί των δημοτικών τελών (την οποία ζήτησε η Δημοτική Αρχή ενώ όφειλε να έχει ζητήσει και λάβει η Αντιπολίτευση), προκειμένου να μην υπάρχει το παραμικρό ερωτηματικό:

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Θα υπάρξουν νέες απαλλαγές τελών για όσες επιχειρήσεις διακόπτουν υποχρεωτικά τη λειτουργία τους με κρατική εντολή εξαιτίας της τρέχουσας καραντίνας (μέχρι 30-11) για τις οποίες θα εκδοθεί αναλυτική εγκύκλιος.

Αρχεία

Κοινή χρήση αυτής της ανάρτησης